vasárnap

A nofollow linkekről

Tilos a követés vagy sem?


A blogter.hu és nolblog.hu megszűnésével az enyészet martalékává váltak a SEO-jellegű blogok belogok bejegyzései is - hacsak tulajdonosuk időben ki nem mentette. Alább egy kolléga posztját, úgy tűnik, helyette én mentettem meg az örökkévalóság számára. Az írása 2007-ben keletkezett, de állításai nagyrészt helytállóaknak tűnnek ma is. A hivatkozott szakmai oldalak linkje azonban elveszett... Viszont mentésre kerültek a hozzászólások, ezeket is közreadom. Saját tapasztalatom a keresőmarketing felől közelít:

A nofollow link NEM olyan hivatkozás, amelyet nem követnek a keresőrobotok, hanem olyan, amely NEM AD ÁT LINKERŐT.


Tehát vendégposzt, következik, a szerző és a cím:

szipéter

Követik-e a keresőrobotok a nofollow linket?


Elvileg a nofollow státusú linknek az a speciális tulajdonsága, hogy nem követik a keresőrobotok. Az internetes keresés zászlóshajójától azt várná az ember, hogy valóban ne kövesse az ilyen típusú linkeket, ha már a többi kereső - nagyon úgy tűnik - nem veszi komolyan ezt a kiterjesztést. És mégis, egyre több helyen olvasni, hogy nincsen ez mindig így, és bizony-bizony nofollow linkekre helyezett kifejezésekre hoz a találati listára egy-két oldalt a Google.

De miért lehet ez így? Erről olvastam egy igencsak érdekes fejtegetést. A Google kezében rengeteg eszköz van, így gyakorlatilag elmondhatjuk, hogy mindent tudnak, ami egy-egy jelentősebb weboldalon történik. Ha pedig tudják, akkor nagyon valószínű, hogy fel is használják, így azt is jó közelítéssel meg tudják mondani, hogy egy adott oldalon levő linkre a látogatók mekkora százaléka kattint. És innen ugye már csak egy lépés az, hogy ha egy link nofollow kiterjesztéssel rendelkezik, de mégis nagy az átkattintási aránya, akkor feltételezhető, hogy az a hivatkozás egy értékes, és ami fontosabb, egy releváns oldalhoz vezet, amit így érdemes számba venni az oldal értékelésénél. És persze ez fordítva is így lehet, azaz hiába nincs nofollow, ha kutya nem kíváncsi a linkre, akkor figyelmen kívül hagyhatja a keresőrobot. Ha pedig egy kicsit továbbvisszük a gondolatmenetet, akkor eljuthatunk odáig, hogy akár ezzel a módszerrel is szűrheti a Google a vásárolt linkeket. Ami persze nyílván nem mindig igazságos, mert lehet, hogy nem vásárolt a link, csak abszolút más témájú lapra van kihelyezve. Na de kérdés, hogy az ilyen linkek mennyivel illeszkednek jobban a Google weblap értékelési rendszerébe, miért linkelnek a webmesterek olyan lapokra, amire senki sem kattint? Ugyebár ha nem pénzért, akkor valószínűleg szívességből, ami gyakorlatilag ebben e helyzetben ugyanaz, vagyis nem természetes link! A történet kerek, szerintem teljesen logikus, és a rangsorolás alapelveivel abszolút egybe vág, így én nem tartom lehetetlennek, hogy ez nem csak pletyka, hanem valóság is. Persze rengeteg kérdés felvetődik, és nem nehéz technikai oldalról kétségbe vonni a dolgot, de ki más lenne képes ilyesmit végig vinni, mint a Google? :)

És mi ebből a tanulság? Ha linkeljük az oldalunkat, akkor feltétlenül releváns oldalon tegyük ezt, legyen ez akár szívesség, akár linkvásárlás!

- eddig a cikk.



A bejegyzéshez a kedves kollégák számos kommentben reagáltak. Néhány:

Mennykő
Ez csak ott sántít egy kicsit, hogy a Google nem látja, hogy egy weboldlalon lévő linkre kattintanak-e vay sem. Vagy erre is van technika? Elvileg a találati oldalon lévő linkek is direkt linkek, nem redirect, így ott sem lehet mérni a kattintásokat.

hitetlen
Nálam minden oldalon van Google Stat,
így elvben mindent lát (a lapjaimon)

Mennykő
Nem hinném, hogy az analyticset arra is felhasználnák, hogy mérjék az oldalakon a linkek népszerűségét. Bár a felhasználói feltételeket nem olvastam, de az ilyesmi nem jellemző a googlira. Persze, lehet, hogy tévedek.

hitetlen
Én nem állítotattam semmit sem,
csak kérdezted, hogy technikailag ezt hogy lehet mérni.

Hát pl. így : )

Bognár László
Még egy egyszerű stat. program is "megmondja", hogy honnan, hány kattintás jött be, nálad mire kattintottak, hányszor, ha akarod még azt is meg tudod mondani, hogy NÉV szerint melyik munkahelyről ki jött a lapodra...
Hát akkor a Google!
De ma már ott tartunk, hogy az ember szeretné betartani a szabályokat, és közben egyenesen attól fél már, hogy mikor hág át olyan szabályt, amiről nem tud, vagy nem úgy értelmezte...
És ez nem egy elegáns dolog!

Dávid
Azt, hogy a google követi a nofollow linkeket egyszerű bizonyítani. Csinálsz két új weboldalt. Az elsőn elhelyezel egy nofollow linket a másodikra, a másodikat pedig optimalizálod egy olyan nem létező szóra, amire a google nem ad egy találatot sem. Ha minden kész reggeled az első oldalt a google.com-on és vársz. Miután leindexeli az első oldalt meg fog jelenni az értelmetlen szóra a második lap találatként. Mivel ezt máshonnan nem találhatta meg, biztos, hogy követi a nofollow linkeket is.
Én még nem próbáltam ki ezt a módszert, de mivel viszonylag egyszerű dologról van szó, biztos már valaki megtette helyettem.

hitetlen
de nem hivatalos valami.hu domain névvel kell kipróbálni, mert a Google követi a www.domain.domain találati oldalát :D

Ingyen tárhellyel viszont (talán) ki lehet próbálni.
(ha az új AlDomaineket nem listázzák ki valahová)

Ám a cikk szerint "sok" klikk kell a nofollow linkre :O

Dávid
Szerintem nem kell sok link.
A Google egyszerűen nem tudja, hogy egy adott oldalon, egy adott linkre hányan kattintanak. A google-nek két eszköze van: az egyik a keresőrobot, a másik a találati oldal. A keresőrobot valóban sok mindent megtud az oldaladról, de csak olyan adatokat, amelyeket ki lehet nyerni az oldal kódjából. A Google a találati oldalán keresztül tudja az egyes oldalak népszerűségét megbecsülni. Egy lap releváns adott kulcsszóra, ha sokan kattintanak rá a találati oldalon úgy, hogy a felhasználó miután rákattintott a linkre nem tér rögtön vissza a google-höz keresni, hanem tartósan a megtalált lapon marad.
Ebből következik, hogy a weblapokat népszerűség szerint nagyjából sorba tudják állítani, de egy adott lapon, egy adott linkről szerintem nem tudnak statisztikákat mondani.
A nofollow linkekkel az a helyzet, hogy habár a robot követi őket, tehát ilyen linkek alapján is megtalálhat új oldalakat, de valószínűleg, amikor az adott oldalra mutató linkek számát, vagy linkek szövegét elemzik nem veszik számításba a nofollow linkekeket. Tehát hiába küldesz ezer spam hozzászólást különböző blogokba, nem tudod ezzel becsapni a googlet.
(Hozzá kell tennem, hogy a fent leírtakat csak a józan ész diktálja. Szerintem amit leírtam közelebb áll az igazsághoz, mint amit a bejegyzésben olvashatunk, de én magam nem jártam utána a dolognak. Ha valakinek sok ideje van elvégezheti a fenti kísérletet, vagy megismerkedhet részletesebben a találati oldalakon levő javascript-el)

hitetlen
Dávid!
Azt írod, a Google nem tudja,
de hát még én is látom a Google Statisztikámban, hogy a honlapomon egy linkre mennyiren kattintottak!
Manapság már ez nem lehet kérdés.

Persze, "csak" a menüpontjaimra klikkelők számát látom, hisz a robotnak "látnia" kell az érkező oldalt is.
(az érkező oldalon is kell Google Statmérő)

hitetlen
Látom, pl. a lapon alján az Impresszumra mennyire klikkeltek:
Csak a foagdó oldalon is kell Google Analytics, és a Google e szempontból mindent lát

Pásztor Dávid
Egy jó kérdés, hogy az analyticsos adatokat felhasználják-e. De mivel az összes weboldal csak egy kis hányada használja az analyticsot, erre nem lehet alapozni.

Akos
A saját statisztikáját még szép, hogy látja az ember. Ebből nem következik, hogy a Google is látja - csak akkor, ha neki is van köze az alkalmazott statisztikai rendszerhez (vagyis ha Analytics-et használsz).

Az Analytics adatait valószínűleg egyébként figyelembe veszi a Google, legalábbis mintha azt olvastam volna valahol (talán Matt Cutts-nál), hogy potenciálisan minden rendelkezésükre álló információt felhasználnak a találati oldalak minőségének javítására. Na de erre tényleg nem lehet alapozni átfogó elemzéseket, pontosan azért, amit Dávid írt előttem.

SEO keresőoptimalizálás
Szerintem nem azt nézi, hogy egy weboldalon hány kattintás van. Bár Analytics -el ezt is tudja nézni --> Site Overlay

Inkább azt nézi, hogy ha valaki beüt egy kulcszót a Google -be és mondjuk megtalálja X oldal akárhanyadik találatnál és arra ráklikkel
akkor az egy jó pont az oldalnak. Egy találati listán belül arra az X
oldalra minél többen klikkelnek, annál több jó pontot kap. S ha egy
webmester kihegyezi a technikáját egy adott, vagy több keresőszóra
akkor akár a linkjét kérheti "no follow" -os bejegyzésre is, az ugyanúgy
számítani fog és X oldalát arra a bizonyos kulcsszóra előre fogja hozni.
No de ebben, hogy a Google nem követi a "No Follow" linket, már eddig
is sokan kételkedett.

Én viszont azt mondom (sokan másokkal egyetértésben), hogy a PR hányad is átadódik. Kísérleti jelleggel magam is szoktam alkalmazni
linkeléseknél "no follow" -ot. Annyit ér, mint halottnak a csók és még
a link oldal PR értéke is szétcsúszik elosztódva a link oldalon szereplő
linkekre (amelyek no follow -osak). Szóval tök mind1, hogy ott van -e vagy sem, semmit sem számít. Kb. annyira jó mint egy C64 -es gépen a
BASIC sorban a REM utasítás ;)

Egyébként ez jól látszik a WikipediA működésén is. Ügye a WikipediA egyedül az en.wikipedia.org oldalain nem alkalmazza a
"No follow" -ot. Az összes többi alországot, már kísérleti jelleggel
úgy csinálták meg, hogy a szerkesztői felületen az "External links" résznél a linket ugyan betudja vinni a felhasználó, de az "No follow" -os lesz. A WikipediA erre azt remélte, hogy erőforrásaival fog tudni spórolni és a spammerek -től majd nem kell annyira parázniuk. Csak, hogy ez nem jött be mert szemmel jól látható, hogy a spammerek előszeretettel aknázzák ki az oldalak lehetőségeit is, ahova már előre tudják, hogy "No follow" -al fognak bekerülni. Mert a spammerek tudják, hogy a Google nem csak, hogy követi, de még a PR hányadot is átadja. A WikipediA az egyéb ország specifikus weboldalin, már ismét elkezdte a razziát és tisztíják a nekik nem tetsző linkeket. Szóval akkor ez a védekezési módszer még sem jött be nekik sem, pedig ha valóban működne akkor most nekik is könnyebb lenne...
 

Olvasd el ezeket is:
Elvben a nofollow link olyan hivatkozás, amelyet nem követnek a Google keresőrobotok. De ez nem igaz. Csak az igaz, hogy a nofollow link nem ad át linkerőt - linkek, linképítés, linkmarketing, nofollow, SEO, keresőmarketing

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése